Hijrah Portfolio

Blog ini menampilkan pelbagai info yang mencakupi bidang perubatan, hartanah, semasa, unit amanah, pendidikan

Pokok Plum DiKahwinkan Dengan 6 Jenis Plum Berbeza

Pokok Plum DiKahwinkan Dengan 6 Jenis Plum Berbeza 

Tidak pelik sekarang apabila kita ada usaha untuk mengembangkan ilmu dan mencubanya walaupun pada awalnya tidak pernah menduga atau terfikir untuk mencuba sesuatu yang baru.
perkenalan jangka pendek hasil penghijrahan seorang sahabat dari kelantan ke kuantan adalah cawangan jabatan kem dalam negeri.

Pokok Plum DiKahwinkan Dengan 6 Jenis Plum Berbeza 

Sahabat nama tuan man...beliau friendly person..tidak kedekut ilmu walaupun nampak kecil tapi impak ilmu yang dicurahkan nanti pada masa akan datang pasti akan menguntungkan..mungkin sekarang hanya sebagai hobi tapi suatu hari nanti pasti ia akan menjana ekonomi. Mungkin boleh digunakan ilmu ini semasa pencen nanti.

Pokok Plum DiKahwinkan Dengan 6 Jenis Plum Berbeza 

Tuan man memperkenalkan teknik kahwinkan pokok plum...hihi bukan kahwin orang yer..Pada awalnya dia mengajar saya mengahwinkan pokok plum harum manis dengan pokok plum lain. Untuk mengambil peluang ini saya mengsyorkan pokok plum yang ditanam oleh pemaju depan rumah...maklum shj rumah taman tidak tanah so tumpang pokok yang ditanam oleh orang lain sahaja.

Mengahwinkan Pokok bukanlah sesuatu yang luar biasa tetapi itu adalah bagi mereka yang biasa atau telah menjadikan hobi mengahwinkan pokok. Tetapi berbeza bagi sahabat saya ini yang menunjukan kelainan hobi mengahwinkan pokok dengan berbagai jenis baka plum yang berbeza- beza, Di antara baka pokok Plum yang dikahwinkan adalah seperti berikut;-

1. Plum India (Buah besar dan Panjang)
2. Plum Harum Manis (Terkenal di Negeri Pantai Timur)
3. Plum Manis Buah besar dan panjang
4. Plum Mas Hitam
5. Plum Kuihning
6. Plum Manis seakan plum Epal

Sahabat saya yang dikenali sebagai abang Long berjaya memperolehi ilmu daripada Tuan Man iaitu mengahwinkan mata pokok daripada batang atau mata pokok plum harum manis.






Plum Kuihning


 

Pokok Asal Daun plum yang besar

Insyaallah saya akan update lagi dan membuat post teknik mengahwinkan pokok plum
0 Komentar untuk "Pokok Plum DiKahwinkan Dengan 6 Jenis Plum Berbeza "
P

Copyright © 2014 Hijrah Portfolio - All Rights Reserved
Template By Catatan Info